Konfekcjonowanie towaru – co to jest i na czym polega?

Konfekcjonowanie towaru – co to jest i na czym polega?

Jedno z tajemniczych sformułowań procesów okołoprodukcyjnych i logistycznych związane jest z konfekcjonowaniem towarów. Jak poznać, że towar podlegał konfekcjonowaniu? To bardzo proste – niemal każdy zakupiony przez Ciebie produkt objęła konfekcja towarów! Oznacza to bowiem, że został on przygotowany do sprzedaży (lub wysyłki): odbyło się pakowanie produktów (do opakowań zbiorczych albo jednostkowych), odpowiednie oznaczanie opakowań, czy doposażanie ich (np. dodawanie próbek).

Konfekcjonowanie towaru – co to znaczy, że dokonano konfekcjonowania towarów?

Na początek warto wspomnieć o istotnym rozróżnieniu: przy konfekcjonowaniu towarów może dojść do modyfikacji opakowania produktu, jednak przeprowadzone konfekcjonowanie nie może zmienić zawartości opakowania, czyli cech fizycznych towaru. Naklejenie etykiety z opisem w języku polskim na importowany sok wchodzi zatem w skład konfekcjonowania towarów, jednak dodanie do niego cukru – zdecydowanie nie. Konfekcjonowanie produktów ma związek z przystosowaniem ich do przekazania klientowi, nie z samą produkcją.

Na czym polega konfekcjonowanie towarów? – przykłady podejmowanych działań

Przyjrzyjmy się z bliższa jakie działania klasyfikowane są jako konfekcjonowanie towaru. Proces rozpoczyna przygotowywanie towarów, które trafią do klienta końcowego, przede wszystkim zapakowanie go (np. zabutelkowanie soku). Kolejnym istotnym elementem jest naniesienie etykiet i dodatkowych oznaczeń (np. daty ważności). W zależności od strategii firmy, nieraz dodawane są gratisy lub próbki (często można spotkać np. artykuły gospodarstwa domowego w promocji 2+1 lub podobnej), co wymaga przydzielenia nowych kodów kreskowych takiego zestawu.

Na dalszych etapach konfekcjonowanie towarów to kontrola jakości, pakowanie zamówień indywidualnych lub pakowanie zbiorcze, etykietowanie pozwalające uzupełnić informacje (lub, jeśli jest taka konieczność, przepakowywanie produktów) i zabezpieczenie towaru.

Dlaczego warto zaznajomić się z konfekcjonowaniem towaru? – konfekcjonowanie produktów i jego znaczenie

Niezależnie, czy prowadzisz duże przedsiębiorstwo, czy Twoja firma należy do mniejszych sklepów internetowych, konfekcjonowanie towaru Cię nie ominie. Jeśli w porę docenisz ten proces, nie tylko zyskasz dobrą opinię, ale także możesz liczyć na obniżenie kosztów operacyjnych, np. podczas realizacji procesów logistycznych. Jakie korzyści przynosi efektywne konfekcjonowanie towarów?

Produkty stają się atrakcyjne wizualnie – dostosuj się do oczekiwań konsumentów

Między opakowaniem jednostkowym pozbawionym etykiety lub zaopatrzonym w niejasną i nieatrakcyjną jest ogromna przepaść. Indywidualny klient zdecydowanie częściej – zwłaszcza jeśli nie zna żadnego z produktów – wybierze ten w opakowaniu, które przykuje jego wzrok, a etykieta przekaże niezbędne informacje i zachęci go do zakupu.

Nanoszenie oznaczeń to nie wszystko – również zabezpieczanie towarów do wysyłki i zaopatrywanie ich w estetyczne opakowania, np. z logo firmy, przyczyni się do pozytywnych ocen klientów.

Przepakowywanie produktów – zapewnij sobie przyspieszenie procesów logistycznych

Nieraz zdarza się, że produkty są importowane i przybywają w zbiorczych opakowaniach. W takiej sytuacji zastąpienie fabrycznego kartonu jest niezbędne, a przepakowanie produktów nie tylko pozwoli na nałożenie własnych etykiet, ale także ułatwi zarządzanie stanami magazynowymi.

Ponadto, dobra praktyka konfekcjonowania towaru i pakowania go w opakowania odpowiednich rozmiarów może pozwolić na uzyskanie bardziej atrakcyjnych cen wysyłki kurierskiej.

Konfekcjonowanie produktów to zabezpieczenie towaru – dostarcz go w nienaruszonym stanie

Proces pakowania produktów ma bardzo duże znaczenie dla ich bezpieczeństwa zarówno na linii produkcyjnej, jak i podczas transportu. Przykładowo, wadliwy system wprowadzania oranżady do butelek sprawi, że spieni się ona i wyleje na linię; podobnie, źle dokręcona butelka będzie nieszczelna i napój wycieknie w drodze. Prawidłowe konfekcjonowanie towaru pozwoli produktom dotrzeć na miejsce bez żadnych uszkodzeń i zminimalizuje straty – również te powstałe z winy przewoźnika.

Dodawanie materiałów reklamowych i gratisów – poznaj zalety budowania lojalności klientów

Konfekcjonowanie towarów to również element marketingu. Wprowadzasz nowy produkt na rynek? Warto przemyśleć dorzucenie ulotek reklamowych podczas realizacji zamówień ze sklepu internetowego. Nie jest to jednak jedyny sposób – jeśli Twoja firma rozwija się dynamicznie, dodanie gratisów, np. próbek produktów, sprawi, że nawet nieprzekonany klient przynajmniej ich spróbuje.

Drobne prezenty ponadto, w tym indywidualne notki (z życzeniami z okazji świąt, a może po prostu z informacją kto pakował towar), sprawią, że klient poczuje więź z Twoim sklepem i chętniej będzie do niego wracał w przyszłości.

Nanoszenie odpowiednich oznaczeń – nie może zabraknąć zewnętrznych cech informacyjnych

Niezależnie od tego, czy pracujesz z opakowaniami jednostkowymi, czy wykonujesz pakowanie maszynowe opakowań zbiorczych, najpewniej będziesz nanosił na nie oznaczenia – jeśli nawet nie dla klienta, przynajmniej na potrzeby własne, np. celem magazynowania. Ten etap konfekcjonowania towaru wprowadzi porządek w Twoim miejscu pracy, oszczędzając Ci wielu nerwowych chwil.

Przepakowywanie towarów – dostosowanie do określonego kryterium rynku

Część produktów importowanych z innych krajów nie posiada etykiety lub instrukcji obsługi w języku polskim. Nie jest możliwe legalne wprowadzenie ich na rynek w takim stanie – konieczne jest przepakowanie towarów (jeśli chcesz umieścić informacje wewnątrz) lub wyposażenie ich w etykiety z niezbędnymi informacjami (nazwa produktu, dane producenta etc.). Odpowiedni sprzęt ułatwi konfekcjonowanie towaru na tym etapie.

Konfekcjonowanie towaru – co to jest i na czym polega?

Zewnętrzne usługi konfekcjonowania? – czy warto prowadzić outsourcing konfekcjonowania towarów?

Zewnętrzna firma konfekcjonująca to ciekawa alternatywa zarówno dla młodego przedsiębiorstwa, które dopiero się rozwija i nie ma miejsca lub możliwości sprzętowych, by konfekcjonowanie towarów prowadzić u siebie, jak i dla większych zakładów, chcących skupić się przede wszystkim na produkcji. Outsourcing konfekcjonowania towaru może prowadzić do sporych oszczędności związanych zarówno z doborem odpowiednich opakowań, jak i cenami przesyłek kurierskich.

Weź pod uwagę również możliwość założenia takiej firmy samemu – przejmij ster zamiast zastanawiać się komu zlecić konfekcjonowanie towarów!

Przygotowanie produktów przy użyciu urządzeń HG Robotics – wydajny i intuicyjny proces konfekcjonowania towarów

HG Robotics od 2011 roku zajmuje się produkcją urządzeń automatycznych (w tym linii produkcyjnych), które są niezbędne na kluczowych etapach konfekcjonowania towarów płynnych: dozowania ich do pojemników, zamykania ich oraz znakowania etykietami. Czym się wyróżniają te maszyny?

Przygotowanie towaru – umieszczanie produktów w opakowaniach

Niezależnie od tego, czy chcesz konfekcjonować płyny rzadkie (jak np. oleje), czy gęste (choćby syrop klonowy), o niskiej gęstości (woda), czy wysokiej (miód), produkty spożywcze, czy kosmetyczne (kremy) lub chemiczne (odczynniki, np. aceton) – linie dozujące HG Robotics poradzą sobie z nimi niezależnie od ich cech fizycznych. Zwróć szczególną uwagę na nalewarki przemysłowe dozujące poniżej lustra cieczy jeśli planujesz konfekcjonowanie towarów pieniących się (np. szamponów).

Sortowanie opakowań i zamknięć oraz zamykanie – zabezpieczanie produktów płynnych przed rozlaniem

Kolejnym etapem jest zapewnienie ochrony substancji w opakowaniu przez zamknięcie go – wśród urządzeń HG Robotics znajdziesz zrobotyzowane sortowniki opakowań i zamknięć, które podadzą te elementy na linię, usprawniając konfekcjonowanie towaru. Specjalna zakręcarka (do wyboru dwie, o nieco odmiennych możliwościach) szczelnie choć delikatnie zabezpieczy produkty przed rozlaniem lub przedwczesnym zepsuciem.

Etykietowanie – zdobądź uznanie w oczach klientów

HG Robotics zajmie się również wizualną i informacyjną stroną konfekcjonowania – etykieciarki przemysłowe pozwolą na nakładanie etykiet na różne typu opakowań: zarówno pod względem kształtu, jak i materiału, z którego są wykonane. Etykiety przykleisz zatem przy ich pomocy tak na bocznych ścianach, jak i na wieczku.